16 juli 2014

"Introvert passage" mitt bidrag till Capellagårdens sommarutställning 2014


Objekt som står i Capellagårdens butik i samband med sommarutställningen.









Under mitt år på Capellagården har jag utvecklat och utformat Serien: Möte.  Det som jag ställer ut på sommarutställningen är en del av detta.  Följande text går att hitta i katalogen som finns i samband med utställningen på Capellagården, Öland.

Material: Porslinslera
Teknik: Ringling

Serie: Möte
” Introvert passage ”

Sättet jag upplever och förhåller mig till världen vill jag dela med mig av. Konst är det språk, den kommunikation jag bygger egna världar med, visualiserar olika dimensioner och tillstånd.
Jag intresserar mig för mellanrum mellan föremål och människor, energin som finns i tomrummet. Det som sker i mellanrummen är resultatet av ett möte, men också början till nya möten.
Det ni ser här på sommarutställningen kan ses som ett introvert möte, en inblick i de rum våra medvetanden befinner sig i, ett närmande och slutligen berörande.
Mitt andra språk uttrycker sig i organiska former och i dessa skulpturer finns titthål som en passage mellan den inre sfären och den materiella världen. Genom att växla mellan dessa lägen kan förståelse om hur allt är svävande och går att vinkla komma till klarhet. 


I also have a translation into English below.


I want to share the way I experience and relate to the world. Art is that language, that communication I choose to build my own worlds with, visualize different dimensions and states.
The spaces in between objects and people, the energy in the 'empty' space, interests me. What happens in the space between objects is the result of a meeting, but also the beginning of new ones.
My objects here in the summer exhibition can be seen as an introvert meeting, an insight into the rooms in which our consciousness is situated, approaching and slowly meeting.
Organic bodies are part of my other language and these sculptures have circle windows as a passage between inner life and the material world outside. By switching between these two different states understanding of everything's floating and how things can be angled, can come to clarity.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar