17 maj 2016

Glasyr experiment

Under mitt andra år på HDK har vi haft en kurs som löpt över hela året; glasyrteori (och praktisk). Förra terminen formulerade jag ett projekt som gick ut på att hitta en glasyr som liknade några stenar jag hade plockat under förra sommaren.
  Glasyrer skulle likna stenarna i både yta och färgnyans. Dvs. en vaxartad yta, halvblank, med en levande orange/gul intensiv färgnyans.
  Jag utgick från två grundglasyrer en ur A-serien (Anders Fredholm) samt en ur boken The glaze book a visual catalogue of decoratice ceramics glazes av Stephen Murfitt.
  Efter många provbränningar där jag ändrat oxider, mängder och applicerat glasyrer ovanpå varandra. Hittade jag fram till ett resultat som jag blev nöjd med!
Vad jag nu ska använda glasyrerna till är frågan...

Stenar jag plockat i Ljusne. Den lilla stenen i mitten, är den jag utgår allra mest från.


Här är den glasyrkombinationen jag blev nöjdast med. Det är två olika glasyrer som ligger på varandra och tillsammans bildar den intensiva och levande orangefärgen.












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar